Reklama internetowa
Reklama internetowa- które jej formy są najskuteczniejsze?
W Wielkiej Brytanii przeprowadzono badania mające określić, które formy reklamy internetowej są najskuteczniejsze. Badanie wykonano z inicjatywy firmy Interactive Advertising Bureau (IAB), natomiast przeprowadziła je firma Lightspeed Research. Wyniki nasunęły jeden prosty wniosek- im mniej reklama się narzuca, tym jest skuteczniejsza.
48% Brytyjczyków najczęściej klika w linki sponsorowane, natomiast 36% decyduje się na kliknięcie w banery zintegrowane ze stroną. Obie z wymienionych form reklamy w Internecie charakteryzują się m.in. tym, że są one mało inwazyjne i nie narzucają się internaucie. Jeśli zastanawiacie się na ile skuteczną formą przekazu są popularne malingi, to 28% respondentów zadeklarowało, że klika w nie od czasu do czasu (oczywiście pamiętając, że przytaczane wartości dotyczą wyników badania w Wielkiej Brytanii).
Jeśli chodzi o irytujące dla większości osób reklamy typu pop-up (okna reklamowe atakujące znienacka, często uciekające przed kursorem chcącym trafić w zbawienny „x”) to jedynie 24% respondentów kliknęło w nie, na 70%, którzy mieli z nimi w ogóle styczność. Niestety nie da się oszacować marginesu błędu dla tych danych, ponieważ nie da się ocenić ile osób kliknęło w pop- upy świadomie i zamierzenie, a ile niechcący, np. próbując je zamknąć.
Wnioski z przeprowadzonych badań mogą być zaskakujące dla niektórych. Mogłoby się wydawać, że ten co najgłośniej krzyczy i najbardziej rozpycha się łokciami ma największe szansę, żeby zostać zauważonym i zapamiętanym. Ci co tak myślą nie wzięli jednak pod uwagę, że większość osób nie lubi gdy się im coś narzuca, a takie właśnie wrażenie sprawiają reklamy o agresywnym, nachalnych charakterze. Wniosek z tego taki, że widoczność reklamy nie musi się ściśle wiązać z jej skutecznością.
Dajmy potencjalnym klientom możliwość decydowania, co chcą obejrzeć, sygnalizując im w ciekawy sposób, że warto akurat zainteresować się naszym przekazem. Nie wciskajmy swoich racji na siłę, bo to przeważnie skutkuje odruchem automatycznego sprzeciwu.